13-08-2011

Jan Smit speelt hoofdrol in Het Bombardement

Jan Smit gaat de hoofdrol spelen in de nieuwe Nederlandse speelfilm HET BOMBARDEMENT. De regie is in handen van Ate de Jong en de film wordt geproduceerd door Talent United Film & Tv (Paul Ruven & Rene Huybrechtse) en Fu Works (San Fu Maltha). De opnamen vinden plaats vanaf maart 2012 en de film zal december 2012 in de bioscoop te zien zijn.

Een opmerkelijke stap in de loopbaan van Jan Smit: de volkszanger onthult vandaag in het AD dat hij de hoofdrol speelt in de grote nieuwe Nederlandse speelfilm Het Bombardement, over de Duitse luchtaanval in 1940 op Rotterdam. Ik ben gevraagd om wie ik ben. Daarom durf ik het risico aan.

De opnames van zijn eerste film Het Bombardement beginnen pas in 2012, maar deze ochtend in een Amsterdamse studio geldt als officieus acteerdebuut van de volkszanger. Hij laat zich voor het eerst filmen en fotograferen als Vincent de Graaf, de amateurbokser om wie het filmepos over het bombardement op Rotterdam in 1940 draait. De Volendammer gaat de rol van bokser Vincent spelen. Samen met zijn Duitse vriendin Eva is Vincent getuige van het bombardement op Rotterdam in mei 1940. Het is nog niet bekend wie de rol van Eva gaat spelen.

Smit geeft zijn loopbaan een onverwachte, nieuwe richting door tijdelijk het concertpodium te verruilen voor het witte doek. Regisseur Ate de Jong en producent Paul Ruven vonden in hem de gedroomde hoofdrolspeler voor hun prestigieuze project. Een megafilm met een verhaal met een grote historie, vindt de beginnend acteur zelf. Een veel te mooie kans om te laten liggen.

Niettemin wees Smit het filmaanbod aanvankelijk bijna van de hand. Het verzoek overviel me totaal, zegt de zanger. Ik was ontzettend vereerd dat ze me, zonder auditie te hoeven doen, wilden hebben, maar dacht meteen: past Jan Smit als held in een oorlogsfilm? Ik vond het een gek idee. Als ik een zanger of een presentator in een film zie, denk ik ook: hé Paul de Leeuw, of: daar heb je Marco Borsato. Maar de kunst is het personage zo laten te groeien, dat de kijker opgaat in het verhaal en Jan Smit compleet vergeet.